Tekst: Arjen Bloem Coverfoto: Holly Whitaker

Het eerste goede nieuws van komend jaar is de release van Drunk Tank Pink op 15 januari, het tweede studioalbum van de Britse postpunkband Shame; een jaar nadat het album is afgerond in de beroemde Franse studio’s La Frette. CHAOS Music Magazine sprak met de band hoe zij terugkijken op het opnameproces. 

Het album heet Drunk Tank Pink, waar komt deze naam vandaan? 
‘’De kamer waar Charlie woonde en waar we het album schreven had een roze interieur. Bacon mellow pink. Charlie ging op onderzoek uit wat de term betekende en ontdekte dat deze kleur van roze gebruikt wordt in politiecellen, gevangenissen en gestichten. De kleur maakt mensen van nature kalm. Dat vonden we wel passen, met een knipoog.’’

Wat je bij een tweede plaat krijgt, is dat het vergeleken wordt met het debuut, voor Shame is dit Songs of Praise. In welke mate is het cliché: ‘het tweede album is altijd het moeilijkst te maken’ van toepassing op Drunk Tank Pink?
‘’Het is maar net zo moeilijk als je het jezelf maakt uiteindelijk. Het is altijd een uitdaging om op het nieuwe album dat te maken wat je van te voren in gedachten hebt.  Wat het vooral moeilijk maakt is niet het plezier te halen uit het proces van maken en de creatieve ideeën niet toe te passen.’’
Het was voor de band wel een uitdaging om de koers te verleggen. De omgeving waar we ons in bevonden bij het opnemen van de tweede plaat was nieuw voor ons.” 

Kwam die druk voort uit het succes van Songs of Praise? 
‘’Wel een beetje, dat kwam vooral omdat er al een verwachting bestond bij media en publiek hoe de nieuwe plaat zou gaan klinken. Een verandering van richting werd bekritiseerd, terwijl het uiteindelijk draait om de muziek die je als band maakt. Daar lag ook de kern: het doorgroeien als muzikanten en niet een andere versie van dezelfde plaat maken; dat was voor ons het allerbelangrijkste.’’

In het vorige interview met CHAOS werd duidelijk dat in het maken van Drunk Tank Pink de band meer tijd nodig had om zo’n tijd samen te zijn en rustig te kunnen nadenken. Welke invloed had deze manier van opnemen op het album?
‘’Het was vooral verfrissend om meer tijd te krijgen in de creatieve richting die we uit wilden met het album. Voor Songs of Praise gingen we gewoon bij elkaar zitten jammen, wat natuurlijk prima is, alleen het doet af aan het uitdenken van wat je écht wil spelen. In het maakproces van Drunk Tank Pink hebben we ons sterk afgevraagd: wat willen we nou eigenlijk spelen? Dit leidde tot het opnemen van jamsessies en kritisch terugluisteren. Doordat we veel nauwkeuriger te werk zijn gegaan hebben we voor het gevoel meer uit deze plaat kunnen halen.’’ 

Shame
Foto: Bente van der Zalm

Wat hebben jullie anders gedaan? 
‘’We hadden nu voor het eerst het geld om opnameapparatuur te kopen en daar een fatsoenlijk klinkende demo van te maken. Met name de transitie van het jammen naar het opnemen is een grote verandering gebleken. Als iemand een idee had, maakte we daar een demo van; wat tot een berg aan demo’s resulteerde. Daaromheen bouwden we verder aan een nummer; een stuk anders dan gewoon spelen. Het reflecteren en nadenken over wat we maakten gaf het opnameproces een hele andere manier die we gewend waren. Het was fijn om op deze manier te werken. Het is natuurlijk een stuk minder typische gitaarband, maar voor ons werkte het goed.’’

De plaat is opgenomen in de beroemde La Frette studio’s in de buurt van Parijs. Waarom hebben jullie voor deze studio gekozen? 
‘’We hebben goede verhalen gehoord over de plek van andere artiesten, en ook onze producer James Ford had er vaker gewerkt. De ruimte en mogelijkheden die de studio bood was een hele goede ervaring.’’

James Ford heeft het album geproduceerd. Wat hebben jullie aan elkaar gehad? 
‘’We zaten in de positie dat we wilden experimenteren met stijlen maar niet goed wisten hoe we dat moesten aanpakken. In het bijzonder alle apparatuur waarover we nadachten om te gebruiken, zonder te weten wat allemaal mogelijk was. James was hierin de schakel. Hij leerde ons welke mogelijkheden er zijn en dat op een passende manier te passen in wat we wilden maken. Het is een typische weldoordachte producer, die de band echt verder heeft geholpen met zijn adviezen. Hij sloot zich als het waren een paar weken aan bij Shame en speelde een grote rol in de nieuwe richting die de band uitgaat.’’

Welke instrumenten doen hun intrede?
‘’Er was zoveel mogelijk dat we echt keuzes moesten maken. Met name de Gibson 355 en Fender Squier VI en sommige pedalen zijn nieuw op het album.’’

Foto: Sam Gregg

Wil je daarmee zeggen dat Shame volwassen is geworden?
‘’Mogelijk, Song of Praise was erg jeugdig. Denk aan de thema’s en vibes die eromheen hangen. Alles wat we geleerd hebben in het twee jaar touren neem je mee de studio in. Misschien zijn we wel volwassen, alleen dat voelt nog niet zo. We blijven de jammende vriendengroep uit Londen.’’

In het vorige interview met CHAOS werd duidelijk dat de band de rol van percussie op de nieuwe plaat belangrijk vindt en daarvoor een zesde bandlid toevoegt. Wie is het nieuwe lid en heeft hij geluid kunnen spelen zoals jullie voor ogen hadden? 
‘’Met Songs of Praise klonken we live anders dan hoe de nummers op het album zijn uitgevoerd. Met de complexiteit van het Drunk Tank Pink willen we hetzelfde kunnen neerzetten als dat wat je kunt horen op het album. Daarvoor hadden we een zesde bandlid nodig die die plek kon opvullen. Kyle Morrison, het zesde bandlid, paste eigenlijk heel goed in de band. Hij zette ons ook op het spoor van alle nieuwe stijlen.‘’

Hier komt de vraag over de songtitels, want ik denk dat we het erover eens zijn dat ze uniek zijn te noemen:  ‘6/1’, ‘Born in Luton’. Waar kwam de inspiratie vandaan?  
‘’Een handje van de nummers komt uit een bestand van namen die we hebben bedacht. We kwamen met gekke namen om het nummer te identificeren, zoals: ‘Born in Luton’ en ‘6/1’. Andere titels liggen dichterbij de songteksten. We vinden het fijn om een beetje humor in de namen te verwerken, gewoon omdat het fijn is niet alles te serieus te nemen.’’

Een tour door het Verenigd Koninkrijk staal al gepland. Betekent dit dat data van Europese optredens snel zullen volgen?
‘’Het zou te vroeg zijn om daar nu al uitspraken over te doen vanwege de onzekere tijd. Wat zeker is, is dat er optredens komen!’’

Foto: Holly Whitaker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *