Tekst: Fabien Trève
Foto’s: Florian Baudouin

Naar aanleiding van de Post.Lyon concerten, de post-rock evenementen van Lyon, maakten we kennis met VAGUES, die het podium deelden met hun collega’s van Luje. Aangezien dit evenement voor ons als aanleiding diende om na deze (te) lange periode eindelijk weer eens een concert bij te wonen, konden we het gebruiken als een release party, weliswaar laat vanwege Covid, voor hun laatste album, Aux Portes de la Nuit, dat vorig jaar uitkwam. Beter laat dan nooit, toch? 

We zijn vanavond bij een concert van Post.Lyon, hoe verliep jullie samenwerking, met name het in contact komen?
Yann (Gitaar/Vocals): We doen al een tijdje optredens met Post.Lyon. De eerste keer was rond 2017, we gingen naar de Farmer, het Hard Rock Café, dat soort kleine zalen waar ze sets organiseerden met post-rock bands, vaak internationaal.

Vanavond deelt Luje het podium met jullie. Kenden jullie ze al?
Paolo (Gitaar): Ja, zij zaten bij ons op de ENM (Ecole Nationale de Musique de Villeurbanne). We hebben niet veel bands die qua esthetiek bij ons passen, dus was het voor ons vanzelfsprekend om met hen in contact te komen. Ze zouden al naar onze releaseparty komen, die op 16 april 2020 zou plaatsvinden. Je weet wat er in de tussentijd gebeurd is… Vanavond is een beetje een reboot.

Ik vermoed dat jullie blij moeten zijn om terug op het podium te staan na Covid, hebben jullie al de kans gehad om het laatste album op het podium te vertegenwoordigen?
Yann: Nee, we hebben geen optredens meer gehad sinds maart 2020.

Hoe was de periode zonder concerten?
Paolo: Niet goed! Het was erg demotiverend. We hadden een heleboel dingen op de planning staan die niet doorgingen, dus een heleboel valse hoop voor heel weinig verwezenlijking.

Tanguy

Laten we teruggaan naar jullie laatste album. We merkten dat de productie echt indrukwekkend was. Hoe zijn de studiosessies gegaan?
Tanguy (Drums): Voorafgaand hebben we allemaal hard gewerkt, daarna hebben we de nummers opgenomen in ruwe versie track per track, instrument per instrument. We hebben ons een beetje bemoeid met de mix, maar vanwege de afstand werkten we vooral door van alles met de jongens in de studio uit te wisselen. Zij stuurden ons probeersels, wij zeiden dat het ons om een of andere reden niet aanstond en dat 36, 40 keer. Na een tijdje kwamen we op het punt dat we tegen onszelf zeiden: “De deadline is over twee dagen, laten we ophouden met dingen te veranderen” en toen ging het naar de mastering.
Pablo (Bas): Wat belangrijk is is dat één van de drie mensen die aan onze EP’s hebben gewerkt onze geluidstechnicus, Gabin, is.
Tanguy: De twee anderen zijn de “reserve” geluidstechnici als Gabin niet beschikbaar is, wat zeldzaam is.
Yann: Dus zij drieën kennen het project vrij goed. De studio heet “La Cafetière Studio”, in Viriat, net buiten Bourg-en-Bresse.

In jullie geluid vinden we verschillende invloeden, vooral shoegaze en post-rock. Wat zijn andere invloeden?
Pablo (Bas): De invloeden zijn vooral persoonlijk. Sommige van ons zijn meer metal, post-rock georiënteerd en Yann en ik proberen het elders te zoeken. Daarna is het een mix van alles wat tijdens de repetitie is gedaan, en we proberen er voor te zorgen de iedereen tevreden is met wat we voorstellen. Het is niet altijd makkelijk. Vooral niet om goed materiaal met zang te mixen, zodat de stemmen voldoende opvallen bij de Franse teksten. Tot nu toe hebben we het vrij goed gedaan.
Paolo: Ons grote uitgangspunt was Alcest.
Yann: Alcest is echt een band die ons vieren samenbrengt en waar we het echt over eens zijn.
Paolo: En nu zijn ze beroemd, dus als we hun naam zeggen, weten de mensen waar we het over hebben!
Yann: Wat de stem betreft, was er ook de invloed van Feu! Chatterton, die een goede trigger was voor waar we naartoe wilden qua esthetiek, ook al is het niet zo rock als wij.

Hoe gaat het schrijven van de liedjes in het algemeen?
Tanguy: Als collectief, met z’n vieren tijdens de repetitie. Het begint ofwel uit een beginnetje van iemand die met een idee komt, ofwel uit een jam. Aan de andere kant, als het op het schrijven van de teksten aankomt, is het volledig persoonlijk en 100% Yann.
Yann: Gedurende het schrijfproces stuur ik hen mijn teksten, zodat ze weten waar ik het over heb! 

Hebben jullie ooit muziek geschreven naar een tekst?
Paolo: Ja, soms als je een muziekje jamt en er is al een tekst onderweg…
Yann: Ik heb een groot notitieboek met een heleboel teksten waar ik aan begonnen ben, daar kies ik uit en dan zeg ik tegen mezelf “nou, dit zou kunnen passen in termen van sfeer en wat ik zou willen vertellen”.

Pablo

Wat is er gepland voor de toekomst van de band?
Paolo: Optreden, we zouden graag zoveel mogelijk live shows doen, maar gezien de huidige situatie…
Yann: … en blijven schrijven, het is een beetje ingewikkeld geweest dit laatste jaar, om uit te zoeken waar we artistiek naar toe wilden. We hebben twee EP’s kunnen maken die ons bevallen, maar wat gebeurt er daarna? We willen ook niet te veel herhalingen.
Paolo: Het is een beetje ingewikkeld, want normaal als je een plaat uitbrengt, laat je die een beetje leven, je doet live shows… Maar, zoals we al zeiden, het het eerste openbare concert waar we onze tweede EP spelen die we twee jaar geleden hebben opgenomen.
Tanguy: In ons hoofd gaan we al verder met iets anders, terwijl we deze EP op dit moment nog niet eens live hebben gemaakt, dus het zou een kwestie zijn van daar voor te zorgen. Het doel is om te toeren! Net zoals het oorspronkelijk gepland was.

Geen parallelle projecten voor een van jullie?
Yann: Ik begin met synthesizers. Ik heb wat analoge synths gekocht, er staat er trouwens een op het podium vanavond. Ik begin nummers te schrijven die meer op elektronische muziek gericht zijn, om een ander project op te zetten, maar dat zal nog een hele tijd duren.

Zou de synth een plaats kunnen hebben in VAGUES?
Tanguy : Dat doet het al ! Het staat niet op de EP, maar vanavond zijn er tracks waar Pablo bas en synth afwisselt of de hele tijd synth bespeelt.
Pablo: We willen niet in een elektronische sfeer terechtkomen. Het is gewoon om andere baskleuren te geven, of dat soort dingen.
Yann: Het verandert niet veel aan het geluid, de bas wordt iets meer omhullend. De hele opzwepende kant van een liedje werkt daar goed bij.

Welke invloed heeft de stad Lyon op het project gehad?
Tanguy: Allereerst de ontmoetingen in de scene, in het bijzonder met Post.Lyon, verder het spelen in zalen als de Farmer, het Hard Rock Café, of hier in Sonic voor de eerste keer en vooral de projecten van vrienden die in hetzelfde stadium zitten als wij en die zeer motiverend zijn. Ik denk aan KITCH, Ice Bear; een hele scene die erg aangrijpend is omdat dit mensen zijn die met dezelfde valkuilen te maken hebben, dezelfde overwinningen… We steunen elkaar.

Wat zijn je favorieten van het moment?
Tanguy: Voor mij was het dit jaar Movements, want dat is het mooiste wat er is. De drummer is de man die het beste schrijft! De drumpartij is een grote masterclass.
Paolo: Op dit moment ontwikkel ik een passie voor Vildhjarta, ook al heeft die niet veel te maken met de muziek die we maken, het heeft een geweldige ambient achtergrond.
Yann: Mijn grote ontdekking van de laatste twee jaar was Fontaines D.C., de Ierse post-punkband die echt geweldig is.
Pablo: Het heeft niets met mij te maken, het is het album “Lundi Méchant” van Gaël Faye dat ik ontdekte tijdens de lockdown… het is ongelooflijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *