Tekst: Paul van der Zalm

Van sommigen eindigt de rock-carrière op 27-jarige leeftijd, maar voor gitariste Lindsey Troy begon die toen pas goed. In 2013 verscheen namelijk het debuutalbum ‘Sistrionix’ van Deap Vally, de tweevrouwsband van Troy en de drie jaar oudere Julie Edwards op drums. Op dat album wisten ze met zijn tweeën een indrukwekkend en vol geluid neer te zetten, waarmee ze bijvoorbeeld een band als Royal Blood jaren vooruit waren. Ook was meteen overduidelijk dat ze de mosterd (hun inspiratie) bij Led Zeppelin vandaan haalden en die stijl consequent doorvoerden.

Nu is het acht jaar later en verschijnt hun derde album, al weer vijf jaar na opvolger Femejism. In de tussentijd hebben beiden niet stilgezeten: Troy werd moeder en op muzikaal vlak was er een samenwerkingsproject met de Flaming Lips, wat resulteerde in een album van Deap Lips, dat uitkwam aan het begin van de eerste lockdown in Nederland.

Het samenwerken beviel goed, want eerder dit jaar verschenen de EP’s Digital Dream (februari) en American Cockroach (juni) waarop we collega’s als Jennie Vee, Ayse Hassan (Savages), Soko and Jamie Hince terughoren. Van de eerste EP staan er twee nummers ook op het album: de hypnotiserende afsluiter ‘Look Away’ is een samenwerking met jennylee en is met 4:36 het langste nummer van het album; ‘High Horse’ is een bluesrock-nummer met medewerking van KT Tunstall en Peaches in de koortjes. Van Cockroach zijn ook twee nummers overgenomen: ‘Give Me A Sign’ heeft een walsmelodie en een strijkarrangement en zou een nummer van Lana Del Rey kunnen zijn; ‘I Like Crime’, met Jenny Vee van the Eagles Of Death Metal, is een meezinger in spe, vooral wanneer het nummer overgaat in een canon.
‘Phoenix’ is een opmerkelijk dansbaar nummer en single ‘Magic Medicine’ is indiepop zoals bijvoorbeeld Blood Red Shoes die maakt. Het laatste nummer heeft een ontstaansgeschiedenis van vijf jaar. Oorspronkelijk ging het over ‘high’ zijn, maar in deze tijd gaat het ook over dat ‘we need a miracle cure to make it safe to have fun and feel free again‘.Gelukkig is er ook nog iets van de oorspronkelijke rauwheid bewaard gebleven: in protestlied ‘Perfuction’ dat het album opent gaat het duo er meteen vol in en horen we invloeden van de legendarische Runaways; memorabel is de tekstregel ‘Every Octopus Has Suction’. De nummers ‘Billions’ en ‘I’m The Master’ klinken lekker smerig met vervormde klanken tegen de achtergrond van het stuwende ritme van Edwards. In het bluesachtige ‘Where Do We Go’ horen we natuurlijk een vette bas en verder heeft dit ook een weird outro. Ook een vreemd, want plotseling einde is er voor ‘Better Run (For Your Life), dat zich verder onderscheidt door de praatzang in dit nummer.

Met MARRIAGE levert Deap Valley dus een aangenaam verrassend veelzijdig album af, waaruit blijkt dat de twee er alles aan doen om hun open relatie (ook voor ons) spannend te houden.

 Cooking Vinyl / V2 Records